sobota 8. februára 2014

Amerika

Mám rád Ameriku. Myslím teraz Spojené štáty severoamerické. Mnohým Európanom nevonia životný štýl Američanov, ale mne vonia. Veľmi.
Prvý krát som bol v Spojených štátoch v osemdesiatom ôsmom. Bol som tam na pozvanie mojich príbuzných, ktorých tam mám, od čias prvej republiky, neúrekom. Mohol som vtedy vycestovať, aj napriek tomu, že devízový prísľub bol pre mňa nedostupný. Stačilo pozvanie. Doba sa vtedy už pomaly začala uvoľňovať.
Prežil som štyri skvelé týždne v Chicagu. Poznám jeho pyšné mrakodrapy a One Magnificent Mile ale aj zákutia zanedbaných dvorov a parky pozdĺž Lake Michigan. Posedel som si v kresle v pracovni môjho staršieho kolegu Franka Loyda Wrighta v Oak Park - vilovej štvrti Chicaga.
Najkrajšie zbierky európskeho umenia sú práve v Chicagu. Múzeum moderného umenia bolo miesto kam som sa rád chodieval prechádzať a z terasy ktorého som pri káve a cigarete pozeral na mesto. Vtedy sa ešte vo verejných budovách mohlo fajčiť. Na uliciach mesta som objavoval množstvo výtvarných diel, lebo americká daňová politika podporuje ich vznik. Na chodníkoch som stretol Chagalovu mozaiku, sochy Henryho Moora, Alexandra Caldera, Dubuffeta, Joana Miró a Pabla Picassa. Všetky s názvom Chicago.
Neskôr som bol na odbornej stáži v Spojených štátoch a postupne som prešiel jedenásť štátov únie a množstvo miest a mestečiek. Spoznal som krásu bulvárov obkolesených mrakodrapmi, ale aj jednoposchodovú Ameriku uprostred prírodnej krajiny tiahnucej sa tisícky míľ.
Drevenice Apalačských vrchov sú veľmi podobné tým našim z Oravy a Liptova. Asi preto, že práve v Západnej Wirgínii žilo veľa Slovákov pracujúcich v baniach. Neviem, či aj Pocahontas sa nezamilovala práve do Slováka. Spoznal som každodenný pouličný život amerických miest ale aj nočný život smotánky.
Jedno mesto som si však zamiloval zo všetkých najviac. Je to Big Apple - New York. Náš rodák Andy Warhol hovorieval, že New York je najkrajšie mesto na svete. Ja si myslím to isté. V New Yorku som strávil len pár dní, a tak ho nepoznám tak dobre ako iné americké mestá. Myslím si, že to nie je správne, a tak som sa rozhodol, že to napravím. Kúpil som si letenku za neuveriteľne nízku cenu. Nižšiu ako vtedy v tom osemdesiatom ôsmom, hoci vtedy vyprážaný rezeň s hranolkami stál 8,40 Kčs. Rezeň dnes stojí dvadsaťkrát toľko, cena ropy stále stúpa, ale letenka je lacnejšia. Neodškriepiteľne dobrá investícia.
Myslím si, že výlet do New Yorku mi pripomenie všetko to, čo mám na Spojených štátoch rád. Alebo skoro všetko, lebo dvojičky World Trade Center už nikdy viac neuvidím.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára